Wszystkich tych, co cenią sobie naukowe, wręcz badawcze podejście do branży i jej zjawisk, zachęcamy do przeczytania książki Słuchając hologramu (cielesność wirtualnych zespołów animowanych) Konrada Sierzputowskiego.
Książka została wydana przez zaprzyjaźniony z Akademią Menedżerów Muzycznych Instytut Kultury Popularnej z Poznania. Możecie ich kojarzyć choćby ze znakomitej książki Mateusza Torzeckiego o okładkach płytowych i ich znaczeniu w historii. Słuchając hologramu to również praca naukowa, którą popełnił Konrad Sierzputowski, kulturoznawca i muzykoznawca. Przedmiotem tejże pracy jest fenomen tzw. wirtualnych artystów. I tak, opisana jest tu historia tegoż zjawiska, począwszy od słynnej wiewiórki Alvin wraz z kolegami (kreskówka całkiem niedawno doczekała się serii kinowych wersji, oczywiście wiewiórki są w nich ciągle kreskówkowe) do wynalazku w postaci Hatsune Miku – ciekawego „wynalazku” Japończyków (nie zdradzam, odsyłam do książki). Oczywiście główna część pracy poświęcona jest zespołowi Gorillaz i wcale się nie dziwię, bo to co zrobili Albarn i Hewlett te kilkanaście lat temu było na pewno bardzo innowatorskie i na stałe wpisało się w historię muzyki rozrywkowej. Sierzputowski szczegółowo opisał genezę powstania projektu oraz szeroko zinterpretował całą twórczość goryli. Z tego co udało mi się zauważyć, autor jest również ich fanem, co na pewno daje ciekawe połączenie – z jednej strony podejście mocno naukowe, z drugiej wręcz fanowskie. Dla tych, którzy lubią tego typu publikacje, rzecz obowiązkowa, bo niestety, ciągle zbyt mało wydaje się u nas takich rzeczy, a z tego co wiem to wiele praco magisterskich i doktorskich jest poświęconych branży. Warto też mieć książkę na półce, ponieważ okładkę narysował mój ulubiony twórca komiksowy Marcin Podolec (autor m.in. komiksów z Pablopavo i klubem Fugazi).
peka