100 arcydzieł polskiej literatury muzycznej; 22 koncerty w Polsce i na świecie – tego samego dnia, zgromadziły 30 000 widzów; 100 nagrań na 36 płytach CD; 60 nowych nagrań w interpretacjach wybitnych polskich artystów; około 1700 wykonawców nowych nagrań; 40 pereł polskiej fonografii; 100 filmowych wizytówek na kanale YouTube PWM; 50 nowych kompletów materiałów wykonawczych i 50 nowych wydań; 10 Zeszytów Dekad; 16 scenariuszy lekcji; 3 publikacje książkowe dla dzieci i młodzieży; 6 aplikacji edukacyjnych na urządzenia mobilne; 1 portal internetowy stonasto.pl; 1 wystawa Obrazy muzyki. Muzyka w obrazach oraz 1 BOX – wydawnictwo płytowo-książkowe. Tak w liczbach przedstawia się największy projekt muzyczny wolnej Polski.
W 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości Polskie Wydawnictwo Muzyczne podjęło się realizacji spektakularnego przedsięwzięcia okrzykniętego w mediach największym muzycznym projektem wolnej Polski. Zapraszając do współpracy najważniejsze instytucje kultury, czołowe formacje muzyczne i najwybitniejszych światowych wykonawców, PWM koordynowało międzynarodowe działania koncertowe, wydawnicze, dokumentacyjne i edukacyjne. „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” było pierwszym w historii przedsięwzięciem o tak szerokim zasięgu w skali międzynarodowej. Podstawą projektu stało się 100 utworów tworzących wielobarwny pejzaż polskiej muzyki powstałej między 1918 a 2018 rokiem, autorstwa 87 najważniejszych polskich kompozytorów XX i XXI wieku, reprezentujących wszystkie formy i style.
Kulminacyjnym punktem „100 na 100” było 11 koncertów w Polsce i 11 koncertów na świecie – od Melbourne po Nowy Jork, od Kopenhagi po Mediolan, w których udział wzięli najwybitniejsi artyści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki ostatniego stulecia. Od Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, aż po Teatr Wielki – Operę Narodową brzmiała muzyka polska powstała od 1918 roku. Tego samego dnia utwory kompozytorów z listy „100 na 100” wykonali w 11 miastach na świecie najwyższej klasy artyści specjalizujący się w muzyce współczesnej. We współpracy z tak znaczącymi formacjami sceny muzycznej jak Chicago Philharmonic, Theatre of Voices, London Sinfonietta, Klangforum Wien, Ensemble intercontemporain, Sentieri selvaggi, ICE International Contemporary Ensemble, Kwartet Śląski, Ensemble Nostri Temporis czy Ensemble Modern przygotowano koncerty w Nowym Jorku (Roulette Intermedium), Chicago (St. Hyacinth Basilica), Tokio (Sumida Hokusai Museum), Melbourne (Meat Market), Londynie (Royal Festival Hall), Paryżu (Le Carreau du Temple), Frankfurcie nad Menem (Clara Schumann Saal), Mediolanie (Auditorium Lattuada), Lwowie (Lwowska Filharmonia Obwodowa), Wiedniu (Semper Depot) oraz Kopenhadze (Det Kongelige Bibliotek). W wydarzeniach wzięło bezpośrednio udział 30 000 melomanów w Polsce i na świecie, a dzięki transmisji telewizyjnej (Kraków, Katowice, Warszawa) oraz radiowej (Frankfurt nad Menem, Kopenhaga, Londyn, Katowice, Łódź, Szczecin, Poznań, Wrocław, Warszawa, Gdańsk) – radiosłuchacze i widzowie stacji telewizyjnych.
W ramach projektu wydany został ekskluzywny BOX – wydawnictwo płytowo-książkowe, zawierające 36 płyt CD z nagraniami wszystkich utworów z listy „100 na 100”. Aż 61 rejestracji zostało wykonanych na zlecenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a w to gigantyczne przedsięwzięcie zaangażowało się 1500 najwybitniejszych polskich artystów. Pozostałe nagrania zostały pozyskane z archiwów Polskiego Radia i Polskich Nagrań. Wśród orkiestr, chórów i zespołów zaangażowanych w przedsięwzięcie znalazły się m.in. Filharmonia Narodowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowe Forum Muzyki, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Sinfonietta Cracovia, Kwartet Śląski, Chór Polskiego Radia i Camerata Silesia. Z dyrygentów warto wymienić maestrów: Łukasza Borowicza, Jacka Kaspszyka, Jerzego Maksymiuka, Marka Mosia, Grzegorza Nowaka, Antoniego Wita. W gronie solistów znaleźli się m.in. Joanna Freszel, Tomasz Konieczny, Olga Pasiecznik czy Agata Zubel.
W BOX-ie oprócz płyt CD z rejestracją wszystkich utworów znalazły się tak zwane Zeszyty Dekad o łącznym nakładzie 3000 egzemplarzy, w których doświadczeni muzykolodzy w przystępny sposób przekazują najcenniejsze informacje z życia i twórczości polskich kompozytorów, oraz monografia 100 lat z dziejów polskiej muzyki pióra Danuty Gwizdalanki.
Projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” został pozytywnie oceniony przez międzynarodowe grono krytyków. O przedsięwzięciu przeczytać można było w New York Times, Washington Post, Gazecie Wyborczej, Rzeczpospolitej, a usłyszeć w Polskim Radiu, BBC Radio, Radiu Duńskim, Hessicher Rundfunk czy innych rozgłośniach zrzeszonych w Europejskiej Unii Radiowej. Ilustratorka książeczek dla dzieci za swoją pracę została nominowana w konkursie na Książkę Roku 2018, organizowanym przez Polską Sekcję IBBY, a sam projekt znalazł się wśród trójki nominowanych w kategorii „Muzyka klasyczna i jazz” w ogólnopolskim konkursie O!Lśnienia, organizowanym przez wiodący portal informacyjny Onet.pl.
***
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, znane także pod nazwą PWM Edition, to państwowa instytucja kultury specjalizująca się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Komplementarna oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym, obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. Prężnie działający Dział Zbiorów Nutowych zapewnia materiały wykonawcze muzyki polskiej dla orkiestr z całego świata oraz dla polskich zespołów udostępnia repertuar światowy. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów wybitną polską twórczość rodzimych kompozytorów. To także przestrzeń artystycznego dialogu i naukowej refleksji, platforma wymiany myśli dydaktyczno-metodycznej, ośrodek dokumentacji zabytków muzyki dawnej i miejsce, w którym twórczość najnowsza zyskuje swój doskonały edytorski kształt. Więcej: www.pwm.com.pl.