W ostatnim czasie, nawet tym mocno pandemicznym, zanotowano duży wzrost zainteresowania zjawiskiem, jakim są szkoły wokalne. Czy nie wystarczy wrodzony talent? Na co zwracać uwagę przy wyborze szkoły? Co oprócz samego wyćwiczenia głosu daje nam zapis do takiej szkoły? Staramy się odpowiedzieć na te pytania poniżej.
Tajemnicą sukcesu gwiazd muzyki, wokalnych sław, oprócz wrodzonego talentu, jest przede wszystkim wyćwiczony głos pod okiem niezwykle doświadczonych nauczycieli śpiewu. Ci, którzy poważnie myślą o śpiewaniu, nie poprzestają na treningu przed lustrem tylko korzystają z usług właśnie wykwalifikowanych trenerów w szkołach wokalnych. Kiedy jest dobry moment na takie kroki? Pytamy Katarzynę Godzisz, wieloletnią nauczycielkę śpiewu i właścicielkę renomowanej szkoły Natural Voice Perfection Institute w Krakowie: Zgłaszają się do mnie osoby z talentem, które chcą rozwijać swoją pasję. Młodzi ludzie chcą wykształcić głos i zdobyć szereg innych umiejętności, które pomogą im zaistnieć na scenie. Dzięki nim będą mogli zrealizować się jako artyści, gdyż dobry warsztat daje możliwość wyrażenia siebie, podzielenia się swoją wrażliwością i sposobem patrzenia na świat – odpowiada. W dobie talent show wiele młodych osób uczy się by dobrze „odtwarzać”. Ale czy to wystarczy? W obecnych czasach śpiewanie coverów trochę wychodzi z mody. Wokaliści, oczywiście kształcąc się, śpiewają dziesiątki piosenek innych artystów, naśladując ich, ucząc się od nich, a nieraz także tworząc swoje – inne wersje znanych utworów. Jednakże wiedzą, że w tej chwili nie przebiją się śpiewając covery, bo konkurencja jest za duża. Liczy się już nie tylko dobry głos, ale oryginalność, pomysł na siebie, coś co wyróżni nas z tłumu. Setki wybitnych wokalistek śpiewało utwory Whitney Houston, może nawet lepiej od niej, ale Whitney była tylko jedna, bo zaśpiewała to pierwsza – odpowiada Godzisz. Dlatego powinno się wybrać taką szkołę, która daje coś więcej niż tylko klasyczny trening wokalny. Z pewnością, tą wartość dodaną dostaje się w Natural Voice Perfection Institute. Dzięki jakim aspektom? My wychodząc tym potrzebom naprzeciw wprowadziliśmy już kilka lat temu do naszego programu zajęcia z songwrittingu. Uczymy pisania tekstów, kompozycji, aranżacji, produkcji muzycznej. Nasza artystyczna kadra to w większości twórcy, na zlecenie również przygotowujemy utwory dla młodych artystów. Ale w szkole w programie Masterclass nie piszemy utworów za naszych uczniów, tylko uczymy ich tworzyć samemu. Jeden z absolwentów, który opublikował już kilka swoich autorskich piosenek, kiedyś mi powiedział: „Nie wierzyłem, że dam radę napisać jakikolwiek tekst, bo wcześniej miałem problem ze skleceniem smsa!” Mogę śmiało powiedzieć, że ten program jest skuteczny! – opowiada dyrektorka szkoły. Zapytana o wrodzony talent wokalistów i ich plan na rozwój, odpowiada: Na talent muzyczny, czy wokalny, składa się kilka najważniejszych uzdolnień – predyspozycje głosowe, słuch wysokościowy, harmoniczny, poczucie rytmu, zdolności aktorskie i taneczne oraz wrażliwość i osobowość. Każda z wymienionych cech jest ważna i rzadko kiedy zdarza się, żeby ktoś miał je wszystkie... Może być tak, że wokalista ma piękny głos i wrażliwość, ale słabe poczucie rytmu. Co to oznacza? Że się jednak nie nadaje? Nie! Trzeba dobierać taki repertuar, który pokaże mocne strony i ukryje słabe. I co najważniejsze – nad tymi słabymi trzeba pracować podwójnie. Przychodząc do szkoły dowiadujemy się tego wszystkiego o sobie, wiemy nad czym pracować, ktoś nadaje nam kierunek, który pozwoli pokazać nasz talent. Także bez talentu się nie obejdzie, ale czasem talent jest głęboko ukryty i nie warto nikogo skreślać. Dlatego niezwykle ważne jest to jak się pracuje i z kim się pracuje. W połączeniu z ciężką i systematyczną pracą, mamy ogromną szansę na sukces!